تاریخچه هنرهای رزمی ایران باستان
 
بانوان پرتوآ مازندران
 
 
جمعه 15 دی 1391برچسب:, :: 20:30 ::  نويسنده : دختر پرتوآ

تاریخ هنرهای رزمی،ریشه در خلقت انسان دارد.لیکن تاریخ ابداع فنون رزمی را در لابلای آداب ورسوم بومی و سنتی اقوام باستانی و کهن میتوان یافت.

هنرهای رزمی حدود پنج قرن قبل از میلاد در چین آغاز و برای اولین بار به ثبت رسیده و کم کم در میان سایر تمدنها پیشرفت کرده است.

همه ی اقوام و ملل، با ریشه های رزم و سلاح های جنگی آشنایی داشته و در مبارزات، فنون و تکنیکها یی را بر حسب شرایط آن دوره طراحی و تدوین میکردند و در میان خود افراد خاص با شرایط روحی و جسمس را پرورش میدادند که در مواقع ضروری میتوانستند به دشمن حمله ور و آنها را نابود یا متواری سازند.

تاریخ عیاران و سربداران.تاریخ اسپهبدان که برای سربلندی قوم خود حماسه می آفریدند .جملگی نشانه ای از قدمت دیرینه ملت ایران در رزم و جنگ آوری ودلاوری آنان دارد.

کشورپهناور ایران باپرورش پهلوانانی بی نظیرهمانند، نریمان، سام زال، رستم، اسفندیار، آرش کمانگیر آداب وسنن مردمان خود همانند هنر چوب بازی مردان سیستان، رقص شمشیر مردان سیستان، رقص خنجر ترکمانان، برق تیغه های دشنه وقمه غرب وشرق ایران وهنر تبر زنی مردان شمال همگی می تواند گویای هنر رزم باستان ایران باشد.

و همچنین گروه تیر اندازان در دورهی اشکانیان که دشمنان را در مواقع ضرورت، به دنبال خود کشانده و بعد در حین فرار با مهارت خاصی که در سوار کاری و تیر اندازی داشتند، از رو ی اسب بلند شده و به طرف دشمن تیر اندازی کرده و آنها را از پای در می آوردند.

شرح فتوحات قوم آريا و حکومت 500 ساله آنها پر از دلاوري‌ها و کوشش‌هاي اين مردم است. کلمه پهلوان و پهلواني ريشه پارتي دارد که هر فرد زورمند را منتسب به پارت يا پرتو و پهلو دانسته اند. اينان مردمي جنگجو و شکارچي بودند. بدين معني که در ايران باستان، ايرانيان)پرتوآکاران(آن زمان چنان در اسب سواري و تير اندازي مهارت داشتند که سوار بر اسب در حال حرکت به سوي دشمنان چه از جلو و چه از پشت تير مي انداختند و به هدف مي زدند.
ايرانيان قديم به پرورش روح و جسم از همان دوران اهميت فراوان مي دادند و اسب سواري ، چوگان بازي و ورزش هاي باستاني مورد اعتناي نسل جوان بود.
ميخ هاي اسبان آنان مانند سنگ خارا و چرخ‌هاي ايشان مثل گردباد به شمار خواهد آمد. ايشان مثل شيرماده و مانند شيران ژيان غرش خواهند کرد.
يا از قول کتزياس مورخ يوناني نقل شده است که سکاها(قوم آريايي) زنانشان مانند مردان، دلاور و جنگنده بودند.
هنستين مورخ يوناني مي‌نويسد: پارتي‌ها جنگ و شکار را دوست داشتند. اين قوم از دوران طفوليت تا به هنگام کهولت هميشه با ورزش و تمرينات سخت جنگي وشکار بارآمده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

ده فرمان پرتوآ: نيت راست، كردار راست،گفتار راست، ورز راست،فروتني،فاداري، فداكاري،جوانمردي،صبر،ايمان پاك
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)